Storytelling in organisaties wordt steeds populairder. En terecht: verhalen helpen om mensen te verbinden bij veranderingen en communicatie effectiever te maken. Maar wat maakt werken met verhalen nu een successtory voor je organisatie?

Waarom storytelling werkt

- Verhalen zijn gemakkelijk te onthouden
Een verhaal bestaat uit verschillende gebeurtenissen die met elkaar verband houden. In tegenstelling tot een presentatie vol cijfers en grafieken blijft een verhaal wel goed hangen.

- Verhalen halen de onderstroom boven
Verhalen geven aan hoe medewerkers echt over iets denken, ze kunnen allerlei onderwerpen illustreren. Wat ze echt van het verandertraject vinden, waar ze wakker van liggen, of ze de nieuwe visie zien zitten. Verhalen maken de onderstroom concreet.

- Verhalen zijn authentiek
Ieder mens heeft een eigen waarheid. Dat maakt dat geen twee verhalen hetzelfde zijn. Elk verhaal biedt zijn eigen unieke perspectief.

- Verhalen zijn geloofwaardig
Als je verhalen in organisaties gebruikt, is het belangrijk dat ze waarachtig zijn. Je kunt niet zomaar het verhaal van een ander vertellen. Ook een corporate story moet gebaseerd zijn op ware verhalen. Dat maakt het herkenbaar en geloofwaardig.

- Verhalen raken mensen
In tegenstelling tot feiten en cijfers hebben verhalen de potentie om mensen te raken. Verhalen gaan over mensen, ze gaan vaak over universele thema's, geven blijk van gevoel en emotie. Dat is wat mensen onthouden: ze raken ons!

- Mensen houden van verhalen
Onze hersenen zijn ingesteld op het luisteren naar verhalen. Vroeger was het de enige manier om informatie over te leveren. We zien dit al terug in de vroegste grottekeningen, verhalen uit de mythologie en de bijbel, in kranten, tijdschriften en social media. Iedereen heeft een verhaal, je hoeft er alleen maar naar te luisteren.