Verhalen vinden
Storytelling in organisaties – business storytelling – wordt steeds populairder. En terecht: verhalen helpen om mensen te verbinden bij veranderingen en communicatie effectiever te maken. Hier volgen gouden regels voor het werken met verhalen.
1. Doel formuleren
Werken met verhalen begint het formuleren van een doel. Waar wil je verhalen voor gebruiken? Wat wil je ermee bereiken? Een nieuwe maar abstracte visie concreet maken? Uitvinden waarom een veranderingsproces blijft steken? Nieuwe medewerkers laten weten wat de kernwaarden inhouden? Je nieuwe project introduceren? De mogelijkheden van het werken met verhalen zijn talloos, dus focus.
2. Perspectieven
Ieder mens heeft een eigen kijk op dingen, een eigen perspectief. Probeer mensen in verschillende functies te vinden, dwars door de organisatie – of daarbuiten – die hun verhaal over een bepaald onderwerp kunnen vertellen. Wat vinden ze bijvoorbeeld van het laatste verandertraject?
3. Luisteren
Als je goed luistert naar wat er bij allerlei medewerkers speelt in je organisatie, kun je parels van verhalen vinden. Belangrijk bij het luisteren is vooral dat zonder oordeel te doen en zonder te willen interpreteren. Niet samenvatten en doorvragen, maar luisteren, luisteren en luisteren dus.
4. Betekenis geven
Vraag naar de betekenis van een verhaal voor de verteller; dat is waar om om draait. Daar begint het gesprek.
4. Geloofwaardigheid
Zorg voor geloofwaardigheid in je communicatie. Vraag dus niet alleen naar verhalen waar iets goed verlopen is, maar ook naar zaken die een andere wending namen.
5. Prikkelvraag
Verhalen ploppen meestal niet zomaar op. Laat mensen daarom op verhaal komen met een narratieve prikkelvraag. Vraag de verteller om je mee te nemen naar een concrete gebeurtenis en de emotie daarbij.
klik hier voor deel 2: het vormen van verhalen