Blogs

 

Gouden regels om verhalen te vertellen

Gouden regels om verhalen te vertellen

Verhalen verwerken en vertellen De verhalen zijn er, en wat nu? Dat is een vraag die ik regelmatig hoor. Zorg dus voor een gedegen vervolgtraject dat aansluit bij het doel dat je wilt bereiken door het werken met verhalen. 1. Samen betekenis gevenGeef het liefst met...

Lees meer
De baksteen

De baksteen

Meer dan tien jaar geleden werkte ik als hoofdredacteur bij een grote verzekeraar. In het kantoor stonden op verschillende plekken de verschillende kernwaarden op de muur geschreven. 'We zetten de klant centraal', stond er bijvoorbeeld. En: 'we werken met passie'. Hoe...

Lees meer
Hoe verhalen ons brein veranderen

Hoe verhalen ons brein veranderen

Verhalen kunnen onze hersenen blijvend veranderen. Tovenarij? Chemie en hormonen spelen hierin een grote rol. Hoe die werken, onderzocht de Amerikaanse neurowetenschapper Paul Zak. Hij liet zijn proefpersonen naar een verhaal luisteren over Ben, een vrolijk jongetje...

Lees meer
Bewust van het leven

Bewust van het leven

Die ene patiënt is een wekelijkse rubriek in de Volkskrant. Elke zaterdag vertellen artsen, verpleegkundigen of ander medisch beroep een verhaal. Het gaat over een patiënt die een onuitwisbare indruk op hen hebben gemaakt, en wat ze daarvan hebben geleerd. De...

Lees meer
Recensie: “Een belangrijk boek”

Recensie: “Een belangrijk boek”

Organisaties hebben altijd een bovenstroom en een onderstroom. Het zichtbare, tastbare topje van de ijsberg is de bovenstroom, vol rationele informatie, cijfers, jaarplannen, beleidsdocumenten en waarneembaar gedrag. Verhalen geven inzichtDe onderstroom is de dragende...

Lees meer
Vol vuur vertellen helpt!

Vol vuur vertellen helpt!

Hoe maak je mensen enthousiast voor abstract concepten? De GGD Holland Midden zette storytelling in bij de introductie van een nieuwe gespreksmethode. “De haast voelbare emoties van collega’s maken de verhalen sterk.” “Alle medewerkers waren al getraind in onze nieuwe...

Lees meer
Het begon met een houten paard

Het begon met een houten paard

Storytelling werkt. Steeds meer organisaties zetten daarom verhalen in. Een aansprekend voorbeeld is de corporate story van Lego. Een authentiek, persoonlijk en geloofwaardig verhaal dat uitstekend blijft hangen. Hier lees je waarom. Oprichter Ole Kirk Christiansen...

Lees meer
Van storytelling naar storylistening

Van storytelling naar storylistening

Hoe krijg je je organisatie in beweging? Lees Storylistening, organiseer de onderstroom en neem medewerkers mee. Dit is mijn nieuwe boek dat ik samen met Annet Scheringa schreef. Het staat vol verhalen, cases van allerlei Nederlandse organisaties en handvatten om er...

Lees meer
Boekpresentatie Storylistening

Boekpresentatie Storylistening

Op 3 maart 2020 was de boekpresentatie met workshop van Storylistening bij Nieuwe Energie in Leiden. We gaven een voorproefje van wat storylistening voor organisaties kan betekenen. Met luisteren naar verhalen in en rond organisaties krijg je inzicht in wat...

Lees meer
Storytelling als liefdesdrank?

Storytelling als liefdesdrank?

Verhalen voegen waarde toe. Letterlijk en figuurlijk. Luisteren naar verhalen zorgt er bijvoorbeeld voor dat hormonen vrijkomen in ons lichaam. Het zijn er drie: dopamine, oxytocine en endorfine. Diezelfde hormonen komen ook vrij bij een verliefdheid. Ze zorgen voor...

Lees meer
Gouden regels om verhalen te vinden

Gouden regels om verhalen te vinden

Verhalen vinden Storytelling in organisaties - business storytelling - wordt steeds populairder. En terecht: verhalen helpen om mensen te verbinden bij veranderingen en communicatie effectiever te maken. Hier volgen gouden regels voor het werken met verhalen. 1. Doel...

Lees meer

Graag ga ik met je in gesprek over je project of opdracht.

Vul dit formulier in en ik neem z.s.m. contact met je op. Je kunt natuurlijk ook altijd bellen of e-mailen.

9 + 7 =